|
Ki volt Ellen G White és
mi az oka annak, hogy milliók tartják írásait különleges értékűnek és
nagy jelentősséggel bírónak?
Csodálatos lelki ajándékokkal
rendelkező asszony volt, aki bár életének nagy részét a 19. században
élte (1827-1915), az egész világon még mindig sok millió ember életére
van óriási hatással.
Élete során több mint 40 könyvet és 5000
újságcikket írt, de ma az 50 000 oldalnyi kézirataiból történt válogatásokkal
együtt angol nyelven több mint 100 könyve jelent meg. Az irodalom története
során ő a legtöbbet fordított írónő, és mindkét nemet számításba véve
ő a legtöbbet fordított amerikai író. Írásai széles témakörűek: magukban
foglalják a vallást, a nevelést, a társas kapcsolatokat, az evangélizálást,
a próféciákat, a kiadói munkát, a táplálkozást és a vezetést. A Jézushoz
vezető út című keresztényi életről szóló életeket megváltoztató remekműve,
több mint 140 nyelven jelent meg.
A hetednapi adventisták hiszik, hogy Ellen Gould
White több volt, mint egy tehetséges író; hiszik, hogy Isten különleges
küldötté jelölte ki őt arra, hogy a világ figyelmét a Szentírásra irányítsa
és segítsen az embereknek felkészülni Jézus második eljövetelére. Tizenhét
éves korától, hetven éven keresztül egészen haláláig Istentől több mint
2000 látomást és álmot kapott. A látomások hossza különböző volt: ezek
kevesebb, mint egy perctől körülbelül négy órán keresztül tartottak. E
kijelentésekben kapott tudást és tanácsokat leírta, hogy azokat megossza
másokkal. Ezért különleges írásait a hetednapi adventisták ihletettnek
fogadják el, kiválóságukat a nem adventista olvasók is elismerik.
A Hetednapi Adventisták 27 alapvető hittétele
című kiadványban ez áll:
"Ellen G. White írásai nem helyettesítik a Bibliát. Nem helyezhetők
el ugyanazon szinten. A Szentírás kiemelkedik, egyedi mérce, amelynek
minden más írást alá kell vetni, és általa megítélni."
E figyelemreméltó asszony, aki az igaz próféta
Szentírásban megadott követelményeinek minden próbáját kiállja, segített
megalapítani a Hetednapi Adventista Egyházat. A következőkben életének
és munkájának részletesebb leírása található.
* * *
Ellen, Elizabeth-vel, ikertestvérével
együtt 1827. november 26-án született. Szülei Robert és Eunice Harmon.
Nyolc gyermekkel a családban az otthon érdekes és mozgalmas hely volt.
A család az Egyesült Államok északkeleti részén, a Main állambeli Gorham
falu melletti kis farmon élt. Mindazonáltal, az ikrek születése után Robert
Harmon felhagyott a földműveléssel és a körülbelül 20 kilométerre Keletre
fekvő városba Portlandba költözött.
Gyermekkora során Ellen segített a ház körül,
és édesapjának is segédkezett a kalapkészítésben. Kilenc éves korában,
miközben az iskolából hazafelé tartott egy kő, amivel az egyik osztálytársa
megdobta súlyosan megsebesítette. Három hétig eszméletlen volt és az azt
követő években is sokat szenvedett orrának súlyos sérülése miatt. Ellen
iskolai képzése hirtelen abbamaradt és úgy tűnt, hogy az azelőtt ígéretes
sorsú kislány nem fog sokáig élni.
1840-ben Ellen szüleivel ellátogatott egy
metodista tábori találkozóra Buxtonban (Maine), és ott 12 éves korában
átadta a szívét Istennek. 1842. június 26.-án saját kérésére alámerítéssel
megkeresztelték Casco Bayben, Portlandban. Aznap hivatalosan a Metodista
Egyház tagjává vált.
TARTALOM
Az advent üzenet
1840 és '42-ben, Ellen és családtagjai adventista összejövetelekre
jártak Portlandba, és elfogadták William Miller nézetét és gondolatait;
magabiztosan tekintettek előre Jézus második, küszöbön álló eljövetelére.
Ellen buzgó missziómunkás volt, keresve az alkalmakat, hogy kivegye a
részét az advent üzenet terjesztésében és megnyerje fiatal barátait is
az ügynek.
1844. október 22-én Jézus nem tért vissza
a földre, ahogyan várták. Az ebből fakadó nagy csalódás keserűségét nem
tompította Ellen fiatalsága, így másokkal együtt az elkövetkező tanácstalan
napok során tanulmányozta a Szentírást és komolyan imádkozott világosságért
és vezetésért.
Amikor sokan megingtak vagy felhagytak adventista
meggyőződésükkel Ellen Harmon, egyik december végi reggelen portlandi
hívőtársuk otthonában négy hölgy társaságában csatlakozott egy családi
áhítathoz. A mennyország közelinek tűnt az imádkozó csoport számára, és
ekkor Isten ereje megnyugodott Ellen Harmon-on és látomásban szemtanúja
volt az Advent nép Isten városa felé tartó utazásának. Ahogy ezt a látomását
17 évesen, vonakodva és reszketve megosztotta a portlandi adventista csoporttal,
ők elfogadták ezt, mint Istentől származó világosságot. Válaszként egy
későbbi látomásra, Ellen barátaival és rokonaival egyik helyről a másikra
utazva elmondta a szétszóródott adventista közösségeknek, hogy milyen
kinyilatkoztatásokat kapott.
Ezek nem voltak könnyű napok a csalódott
adventisták számára. Nem csak a gúnyoló-dással és a nevetségességgel találkoztak
a világban, egymás közt sem volt összetartás és soraikon belül mindenféle
fanatikus irányzat keletkezett. Ám Isten, kinyilatkoztatáson keresztül
feltárta Ellen Harmonnak ezeknek a fanatikus lépéseknek a kimenetelét,
és őrá helyezte a felelősséget, hogy rámutasson hibás elgondolásaikra.
Ez a megbízást teljesítése nehéz volt Ellen számára.
TARTALOM
James White és Ellen Harmon házassága
Egy orringtoni utazáson, Maine államban, Ellen találkozott
egy fiatal adventista prédikátorral, James White-tal aki akkor 23 éves
volt. Munkájuk során alkalmanként együtt dolgoztak és ez olyan ragaszkodást
keltett bennük, ami későbbi 1846. késő augusztusában kötött házasságukhoz
vezetett.
A házasságukat követő hetekben James és
Ellen komolyan tanulmányozott egy Joseph Bates által New Bedfordban kiadott
46 oldalas iratot. A tanulmány címe "A hetedik napi szombat",
amely bibliai bizonyítékok alapján bemutatja a hetedik nap szentségét.
Meggyőződve e nézet bibliai voltáról, ezt követően a szombatot úgy ünnepelték,
mint Isten nyugalomnapját. Körülbelül 6 hónappal később, 1847. április
3-án Ellen G. White bepillantást kapott egy látomásba a mennyei szentélyben
lévő isteni törvényről, a negyedik parancsolatot körülvevő dicsfénnyel
együtt. Ez a látomás segített még jobban megérteni a "szombat"
tantétel fontosságát és egyben az adventisták hitét is megerősítette ebben.
James és Ellen White házasságuk elején sokáig
nagy szegénységben és nyomorban éltek. Az adventmozgalom munkásai, mint
James White is csupán magukra számíthattak az anyagi támogatásban, aki
megosztva idejét, hol az igét prédikálta, hol pedig fát vágott, vagy a
vasútnál vagy pedig a szénamezőn dolgozott.
Fiuk, Henry 1847. augusztus 26-án született.
Az ő jelenléte örömet és vigasztalást hozott a fiatal anya életébe, de
Ellen White-nak rá kellet ébrednie, hogy gyermekét megbízható barátaira
kell bíznia és folytatnia kellett munkáját, utazni és hordozni a rábízott
isteni üzenetet. A következő két évben sokat írt, végiglátogatta a "szétszóródott
nyájat" és tanácskozásokon vett részt.
TARTALOM
A kiadóhivatal kezdete
1849-ben Rock Hill-ben (Connecticut) James White megjelentette
a "A jelenvaló igazság" című kéthetente megjelenő 8 oldalas
lapot. A későbbi számok Ellen White tollából tartalmaztak az egyház számára
vonatkozó jövőbeli prófetikus kinyilatkoztatásokat, tanácsokat és figyelmeztetéseket.
1851-ben Ellen G. White-nak megjelent az
első 64 oldalas papírfedeles munkája, melynek címe: "Ellen White
keresztény tapasztalatai és nézeteinek vázlata." Ez a korai írás
és pótkötetei most a "Korai írások" című könyvben találhatóak.
A Review and Herald és a Youth Istructor
című újságok 1850-es és 1852-es elindítása majd egy kézi nyomda megvétele,
és az 1852-55 között Rochesterben (NY) folytatott kiadói munka fárasztó
és nehéz volt. A pénz kevés volt. A betegség és a veszteség gyötrelmet
és elbátortalanodást hozott életükbe. De fényes napok álltak előttük,
és amikor a michigan-i adventista hívők 1855-ben meghívták White-tékat
Battle Creekbe, egyben megígérték egy új kiadó felépítését is. Úgy tűnt,
hogy a szűkölködés a múlté lesz.
TARTALOM
Battle Creekbe való költözés
1855. novemberében a Review and Herald Kiadó Társaság
a kézinyomdával és az egyéb nyomdai felszerelésekkel együtt átköltözött
a Rochester-i bérelt helységből az újonnan felépített Battle Creek-i épületbe,
amiről az adventhívők gondoskodtak nagyvonalúan.
Néhány nappal később, miután James és Ellen
White, és azok, akik velük együtt dolgoztak a kiadói munkában, megérkeztek
Battle Creek-be egy tanácskozás kezdődött. A konferencián megvitatták
az adventista üzenet terjesztésének terveit. Nem sokkal a megbeszélések
vége előtt számos, az egyházra vonatkozó nagy fontosságú kérdés tárult
fel Ellen G. White számára. Miután ezeket leírta, felolvasta őket a Battle
Creek-i templomban. A gyülekezeti tagok felismerték az üzenet értékét,
és megszavazták annak kiadását. Hamarosan az újra felállított nyomdából
kijött egy 16 oldalas nyomtatott füzet melynek címe "Tanácsok a gyülekezeteknek".
Ez a sorozat 55 év alatt közel 5000 oldallá nőtt és 9 kötetté bővült.
A következő évek feljegyzései bemutatják,
ahogy James és Ellen G. White megszervezi a kiadói munkát és az egyház
szervezetet, utazva vonaton, szekéren vagy szánon. Szenvedések hosszú
sorát élték át a kemény és hideg utazások alatt, melyeket az elszórtan
lakott vidékeken tettek meg, de Isten különleges védelmét érezték a sok
veszély közepette. Ez olyan beszámoló, amelyben elkedvetlenítő feljegyzések
vannak, hiszen támadások irányultak a munka ellen, de egyben nagy bíztatás
is, mivel Isten győzelmet hozott a szombattartók életében, és sikert azok
számára, akik vezették az Advent mozgalom előrehaladását.
TARTALOM
A "Nagy Küzdelem"
látomás
1858 márciusában egy temetési szertartáson Ohio-ban a Lovett's
Grove magán iskolában Ellen G. White látomást kapott a Krisztus és Sátán
angyalai között korszakok óta tartó küzdelemről. Két nappal később Sátán
megkísérelte elvenni életét, hogy ne tudja megosztani Istentől kapott
kijelentéseit. Isten azonban megtartotta életét, hogy a rábízott munkát
el tudja végezni. Ellen G. White papírra vetette a feltárult a jeleneteket,
így 1858 nyarán kiadták a 219 oldalas "Lelki ajándékok" első
kötetét valamint a "Nagy küzdelem Krisztus és az ő angyalai és Sátán
és az ő angyalai között" című könyveket. A kötetet jól fogadták,
és nagyra értékelték, mivel tisztán bemutatta a nagy konfliktus küzdő
erőit, érintve a küzdelem fő pontjait, de részletesebben foglalkozott
a föld történetének záró jeleneteivel. (Lásd: Korai írások 133-295!)
TARTALOM
A Battle Creek-i otthon
Ellen G. White naplója az 1850-es évek végén bemutatja,
hogy nem minden idejét szentelte írásnak és nyilvános szolgálatnak. Figyelmét
lekötötte a háztartás vezetése, a szomszédokkal, különösen a szükségben
lévőkkel fenntartott baráti kapcsolat, amikor a Rewiev kiadó irodájában
időnként tetőfokára hágott a munka, ő is segített papírt és röpiratokat
hajtogatni és fűzni.
1860 őszére a White család száma a négy
fiúval, a néhány hetestől a 13 éves korig már hatra gyarapodott. Bár a
legkisebb fiú, Herbert csupán néhány hónapig élt; halála az első törést
hozta a családi körben.
Az egyház és a konferencia szervezeteinek
megalapításának növekvő erőfeszítései, a sok írás, utazás és személyes
munka megterhelései foglalták le az 1860-as évek korai szakaszát. Ennek
a tetőpontja a Hetednapi adventisták Generál Konferenciájának 1863-as
megszervezése volt.
TARTALOM
Az egészségügyi reform látomás
Két héttel ezután, a hétvégére James és Ellen White a Michigan-i
Ostego-ba látogatott, hogy az ottani missziót végző munkásokat biztassa.
Ahogy a csoport szombatkezdetkor leborult imádkozni Ellen G. White egy
látomást kapott a fizikai egészség és a lelki élet kapcsolatáról, a helyes
étkezési és egészségügyi alapelvek követésének fontosságáról, valamint
a természet orvosságainak - tiszta levegő, napfény, testmozgás és tiszta
víz - előnyeiről.
Ezt a látomást megelőzően nem gondoltak
és nem fordítottak időt az egészség ügyére, és számos túlerőltetett lelkész,
betegség miatt nem tudta munkáját folytatni. Az 1863. június 6-i kinyilatkoztatás
a vezetők szívére helyezte az egészségügyi megújulás fontosságát, az újonnan
alakult egyházban. A következő hónapokban, az egészségügyi üzenetre egyre
inkább úgy tekintettek, mint a Hetednapi adventisták üzenetének részére,
egészségnevelő programot kezdtek. Ennek az erőfeszítésnek bevezető lépése
hat, egyenként 64 oldalas brossúra kiadása volt, címük "Egészség,
azaz hogyan éljünk" James és Ellen G. White összeállításában. Mindegyik
brossúrában megjelent egy cikk Ellen G. White-tól.
Az egyház vezetőiben az egészségügyi reform
fontosságát mélyítette el a 16 éves korában elhunyt Henry White korai
halála és James White lelkész súlyos betegsége, ami miatt három évig abba
kellett hagynia a munkát, valamint számos más lelkész szenvedése.
Ellen G. White-nak 1865. karácsonyakor adott
útmutatásra válaszul, miszerint az adventistáknak egy egészségügyi intézetet
kell alapítani a betegek gondozására és az egészségügyi képzés továbbadására,
elkészültek a Nyugati Egészségügy Reform Intézet tervei, mely 1866. Szeptemberében
nyílott meg.
Míg a White család 1865-1868-ig folyamatosan
be- és kiköltözött Battle Creek-i otthonából James White rossz fizikai
állapota miatt úgy döntöttek, hogy egy kis farmra költöznek a Michigan-i
Greenville mellett. Az egyházközpont sürgető feladataitól távol Ellen
G. White-nak volt lehetősége az írásra, elkezdte annak a Nagy küzdelem
történetnek a bemutatását, ami további látomásokban még teljesebben feltárult
számára. 1870-ben megjelent a Prófétaság Lelke első kiadása, magában foglalva
a történetet Lucifer mennyben történt bukásától kezdve Salamon idejéig.
Ennek a sorozatnak a folytatása megszakadt és hét év telt el a következő
rész megjelenéséig.
TARTALOM
A mű kiteljesedik
Az 1860-as évek végen Wisconsinban és Michigan-ben tartott
hetednapi adventista sátoros összejövetelek sikere a következő évekre
az ilyen törekvések kiterjesztésének tervéhez vezetett. James White amennyire
sürgető adminisztratív kötelességei, és gyengülő egészsége megengedte
aktívan részt vállalt nem csak az összejövetelek tervezésében, hanem részt
is vett azokon. Az egyház első küzdelmes éveiben végzett nehéz megerőltetés
hosszú időszakai, a szerkesztői munka, a Generál Konferencia elnöklete
és számos intézmény vezetőségi tagsága megterhelte egészségét. Ellen G.
White elkísérte férjét útjain, kivette részét az igehirdetésből és személyes
munkából, és ahogy ideje engedte haladt az írással.
Az egyház nyugati parti feladatainak megerősítése
céljából a házaspár 1872-1873 telét Kaliforniában töltötte. Ez volt az
első a következő hét év több hosszabb nyugati tartózkodásának sorában.
1874. április 1-jén Ellen G. White még e nyugati tartózkodás során fontos
látomást kapott: ekkor feltárult számára az a csodálatos út, amely során
a felekezet munkája nem csak a nyugati államokban terjed ki és fejlődik,
hanem a tengerentúlon is. Néhány héttel később sátoros összejövetelek
kezdődtek a kaliforniai Oaklandban. Ezeknek a közösségi erőfeszítéseknek
hatására James White elindította Az Idők Jelei című magazint.
TARTALOM
A Battle Creek-i Főiskola
1874. őszén a White házaspár visszatért Michiganbe, segédkeztek
a Bibliai Intézetnél, vezető szerepet vállaltak a szombati szolgálatokban
és fontos részt vállaltak a Battle Creek-i Főiskola 1875. január 5-i felszentelésében.
Ahogy Ellen G. White a különböző államokból a felszentelésre érkező hívők
csoportja előtt állt, megosztotta velük, ami előző nap látomásban feltárult
előtte. A kép, amit bemutatott a hetednapi adventisták által elvégzendő
nemzetközi munkáról, a főiskola szükségességét illetően, nagy hatással
volt az összegyűlt hívőkre és munkásokra. Többek közt elmondta, hogy feltárultak
előtte más országokban működő nyomdák és egy jól szervezett munka, amely
olyan világszéles területeken fejlődött, aminek az elérésére a hetednapi
adventisták addig soha nem gondoltak.
TARTALOM
Írás és utazás
White asszony, a következő években idejének nagy részét
a konfliktus történet Krisztus életét és az apostolok munkáját bemutató
részének megírásával töltötte. Ez a Prófétaság Lelke második és harmadik
kiadásaiban jelent meg 1877-ben és 1878-ban. White elfoglalt volt a Pacific
Press megalapításával a kaliforniai Oaklandban, valamint pénzt gyűjtött
a Battle Creek-i Szanantórium kibővítéséhez és a templom felépítéséhez
Battle Creekben.
Amikor 1878. elején a White házaspár meglátogatta
az új egészségügyi intézményt a kaliforniai St. Helenában Ellen G. White
felkiáltott: a nyugati parti munka kiszélesedéséről szóló látomásában
ő már látta ezt a környezetet és épületeket. Ez volt a harmadik nyugati
vállalkozás, amit az 1874-es látomásában látott, a másik kettő az Idők
Jelei magazin és a Nyugati Kiadó volt.
Az 1870-es évek végén tartott sátoros összejövetelek
során Ellen G. White sokszor szólt nagy hallgatósághoz, a legnagyobb ezek
közül 1877-ben a Michigan-i Grovelandban gyűlt össze egy késő augusztusi
vasárnapon. Ekkor 20 000 ember hallgatta a keresztény mértékletesség különböző
megközelítéseiről szóló beszédét. Utazásai és munkái ez idő alatt keletre,
nyugatra és az északnyugati partra vitték. Szakadatlanul írt, részt vett
a Generál Konferencia ülésein, beszélt sátoros összejöveteleken és templomokban,
megjelent mértékletességi csoportokban és találkozókon vett részt a városok
terein és állami börtönökben.
White lelkész romló egészsége 1878-79 telén
egy texasi úthoz vezetett. Ekkor Arthur Daniels, aki a későbbi években
a Generál Konferencia elnökeként szolgált, és felesége Mary csatlakozott
a White családhoz; a fiatal Arthur, mint White lelkész társasága és gondozója,
Mary mint szakácsnő és házvezető.
TARTALOM
James White halála
A következő két évben voltak időszakok, amikor White
lelkész viszonylagos jó egészségnek örvendett és folytatni tudta munkáját.
De a hosszú éveken át tartó megerőltetés elkoptatta életerejét, 1881.
augusztus 6-án meghalt Battle Creek-ben. A temetési szertartáson férje
érckoporsója mellett állva Ellen G. White önmagában megfogadta, hogy eltökélten
folytatja a rábízott munkát.
Ellen G. White hamarosan újra a keleti parton volt,
kínzóan érezte társának elvesztését, de komolyan belefogott a Prófétaság
Lelke sorozat negyedik utolsó kötetének megírásába. Ebben a rég várt részben
a konfliktus történet Jeruzsálem pusztulásától a végidőig tartó részét
írta meg. Ahogy a könyv 1884-ben kijött a nyomdából, jó fogadtatásra lelt.
Házról házra történő árusítás céljából egy illusztrált kiadás is megjelent,
ennek címe Nagy küzdelem Krisztus és angyalai és Sátán és angyalai közt
vol,t és ebből három éven belül 50 000 darab kelt el.
TARTALOM
Ellen White Európába látogat
A Generál Konferencia felkérte Ellen G. White-ot és fiát,
hogy látogassák meg az európai missziókat. Ahogy készülődött az útra,
a hozzá közel állók számára úgy tűnt, hogy fizikai állapota nem teszi
lehetővé az utazást. Ennek ellenére, engedett annak, ami kötelességnek
tűnt, és az ehhez szükséges egészséget megkapva belefogott az utazásba,
majd 1875 őszétől 1877 nyaráig európai országokban tartózkodott.
A svájci Baselből, ami akkor az egyház európai
művének központja volt, White asszony utazásokat tett Angliába, Németországba,
Franciaországba, Olaszországba, Dániába, Norvégiába és Svédországba. Különösen
érdekes volt számára két út az olaszországi valdensek völgyeibe, ahol
olyan helyeket látogatott meg, amit a sötét középkorról és a reformációról
szóló látomásaiban látott. Mind a svájci Baselben és a norvég Christianában
(mai Oslo) felismerte azokat a nyomdákat, melyeket az 1875. január 3-i
látomásában tárultak fel neki, amikor is sok Észak-Amerikán kívül működő
nyomdát látott.
A tanács, amit Ellen G. White adott az európai
egyház munkásainak sokat jelentett a helyes irányelvek és tervek kialakításában.
TARTALOM
A nagy küzdelem és Pátriárkák
és próféták
Mivel a Prófétaság Lelke negyedik kötetére az európai nyelveken
is igény volt, Ellen G. White úgy érezte, hogy jobban ki kell fejtenie
a küzdelem európai helyeket magában foglaló színtereit. Ennek eredménye
lett a ma A Nagy küzdelem-ként ismert könyv, amit először 1888-ban adtak
ki.
Az Egyesült Államokba visszatérve Ellen G. White Kaliforniában Healdsburgben
talált otthont, de részt vett a Generál Konferencia 1888-as ülésén a Minnesota
állambeli Mineapolisban. A következő hónapokban utazott és igét hirdetett,
arra törekedve, hogy az egyházat egyesítse a hit általi megigazulás tantételében.
Ez alatt az időszak alatt a Pátriárkák és próféták című könyvön dolgozott,
melyet az 1890-es évben adtak ki.
TARTALOM
Ausztráliába szólítva
A Generál Konferencia 1891-es ülésén White asszonyt egy
sürgető látogatásra kérték fel Ausztráliába, mely során tanácsot adna
és segítné az egyház munkáját ezen az úttörő területen. Erre a felhívásra
válaszolva 1891. decemberében fia W. C. White és számos segítőjének társaságában
megérkezett Ausztráliába. Jelenlétét Ausztráliában nagyra értékelték az
új hívők és az általa adott tanácsok a fejlődő munkáról sokban hozzájárultak
ezen a déli kontinensen a felekezet iránti érdeklődés szilárd megalapozásához.
Az egyház kiadójának meglátogatásakor Ellen G. White itt újra felismert
nyomdagépeket azok közül, amelyek az 1875. januári látomásában tárultak
fel neki.
Nem sokkal megérkezése után Ellen White
tisztán látta, hogy szükség van egy oktatási intézményre Ausztráliában,
ahol a hetednapi adventista fiatalságot keresztény környezetben lehet
nevelni, és így az otthoni és a szigeteken történő szolgálatra munkásokat
képezzenek ki. Számos felszólításának eredményeképpen Melbourne városában,
1892-ben bibliaiskola nyílt. Az iskola két évig egy bérelt helyen működött,
de ez alatt Ellen G. White részéről komoly írásbeli és szóbeli felhívások
rámutattak arra, Isten terve arra szólít, hogy az iskola vidéki környezetben
működjön.
TARTALOM
Az Avondale-i iskola
Amikor Isten egyértelműen megmutatta beleegyezését, az Avondale
birtok megvételre került. Ekkor, hogy biztatást nyújtson azoknak, akik
részt vettek ebben az úttörő vállalkozásban Ellen G. White egy telket
vásárolt a közelben és az új iskolához közel alakította ki otthonát. Ez
az iskola, ahogy Isten jelezte mintául szolgált ahhoz, hogy milyen legyen
az adventista oktatási munka.
Azért, hogy a fejlődő mű Ausztráliában megfelelően
legyen igazgatva, 1894-ben a területet uniókonferenciává szervezték, ez
volt az első uniókonferencia a hetednapi adventista történelemben. Az
újonnan szervezett uniókonferencia adminisztratív munkájában az egyik
résztvevő A. G. Daniells lelkész volt, akit feleségével együtt 1866-ban,
mint misszionáriust Új-Zélandra küldtek. Ellen G. White-tal való kapcsolata,
és tanácsainak megfogadása a terület növekvő adminisztratív problémáival
való szembesülése során segített, hogy felkészüljön a 1901-ben rábízott
munkára, amikor megválasztották a Generál Konferencia elnökének.
TARTALOM
Elkezdődik az egészségügyi
munka
Ahogy az oktatási munka jól elindult Avondale-ben, felhívások
hangoztak el egy egészségügyi missziós program megalapozására. Ehhez Ellen
G. White nem csupán nagyfokú erkölcsi támogatást nyújtott, de szűkös lehetőségeiből
bőkezűen adakozott ahhoz, hogy létrejöhessen egy szanatórium. Valójában
Ellen G. White kilenc éves ausztráliai tartózkodása alatt majdnem minden
felépült imaházat és az elkezdett törekvések minden formáját anyagi támogatásaival
buzdított.
A helyi úttörő munka területén való elfoglaltságai
mellett Ellen G. White talált időt arra, hogy több ezer oldalnyi időszerű
tanácsot adjon, mely eljutott tengerentúlra, és útmutatást adott a felekezeti
vezetőknek. Ezen kívül hetente küldött cikkeket a Szemle, Jelek, és a
Nevelő újságoknak. Ez a feszített program nagyban késleltette könyvírását,
így a Jézus élete című könyve teljesen csak 1898-ban készült el és jelent
meg. Ezt két évvel előzte meg a Gondolatok a hegyibeszédről című könyv,
és 1900-ban a Krisztus példázatai valamint a Bizonyságok a gyülekezeteknek
hatodik része követte.
TARTALOM
Visszatérés az Egyesült Államokba
Egy nap Ellen G. White meglepte családját és munkatársait
azzal, hogy elmondta nekik, hogy éjszaka mennyei utasítást kapott arra,
hogy vissza kell térnie Amerikába. Az ausztrál munka szempontjából a legalkalmatlanabb
időpontnak tűnt távozása, de az, kinek szeme egyháza vállalkozására, mint
egészre tekint, és a látja a jövőt, jól tudta, hogy az új évszázad korai
éveit betöltő krízis alatt szükség lesz jelenlétére az Egyesült Államokban.
Ellen G. White Észak-Kaliforniában néhány
mérföldnyire a vidéki várostól St. Helenától Elmshavenben telepedett le,
életének fennmaradó 15 évét könyvek készítésével, írással, személyes munkával
és utazással töltötte. Ahogy éppen megtelepedett St. Helenán meghívást
kapott az 1901-es Generál Konferencia ülésére, amit a Michigani Battle
Creek-ben tartottak.
Ezen a fontos összejövetelen határozottan
felszólított a hetednapi adventista Generál Konferencia munkájának átszervezésére
azért, hogy az az egyház növekvő tevékenységi köreit teljesen mértékben
kiszolgálja. A küldöttek válaszoltak a felszólításra és kidolgozták és
véghezvitték az újjászervezés terveit, megnyitva az utat a növekvő felelősségek
szélesebb elosztásához, amit addig az ideig csak néhány ember viselt.
Elfogadták az unió konferenciák tervét, amelyek köztes szervezetekként
szolgáljanak a Generál Konferencia és a helyi konferenciák közt, valamint
megszervezték a Generál Konferenciai osztályok létrejöttét. Ezek a lépések
utat nyitottak a felekezet munkájának nagyarányú kiszélesedéséhez és terjedéshez.
Két évvel később a Generál Konferencia irodái
és a Review and Herald Kiadó Társaság elköltözött Battle Creekből és Ellen
G. White tanácsával összhangban, miszerint a keleti part közelében legyenek
Maryland államban Washington D. C. egyik külvárosában Tahoma Parkban állították
fel azokat. Ellen G. White e fordulat során elhagyta kaliforniai otthonát
és Tahoma Parkba költözött. Körülbelül öt hónapig itt folytatta munkáját.
Az ő jelenléte a felekezet központjában segített abban, hogy kialakuljon
a bizalom a Keletre költözés döntésével kapcsolatban.
TARTALOM
Mozgalmas záró évek
1905. végén megjelent A nagy orvos lábnyomában című
könyv, mely a test, az elme és a lélek gyógyításával foglalkozott. Nevelés
című könyvét 1903-ban adták ki, és a Bizonyságtételek a gyülekezeteknek
7. és 8. részei 1902-ben és 1904-ben jelentek meg.
Washingtoni tartózkodása során Ellen G.
White biztatta a dél-kaliforniai egyház munkásait, hogy biztosítsanak
területet egy szanatórium számára Loma Lindán és felhívta a figyelmet
az egészségügyi misszionáriusok kiképzésének elkezdésére a nyugati parton.
A következő néhány évben Ellen G. White gyakran félbeszakította könyvírását,
azért, hogy Loma Lindára látogasson és biztassa az ottani munkásokat,
valamint a San Diego melletti Paradise Valley szanatóriumba is tett utazásokat,
ennek 1903-as megalapításában segédkezett.
81 évesen Ellen Gould White újra Washingtonba
utazott és a Generál Konferencia 1909-es ülésén vett részt. A konferencián
tiszta és biztos hangon számos alkalommal felszólalt. Ez után a gyűlés
után, amikor meglátogatta szülővárosát Portland-ot, Main államban szívének
régi vágya teljesült. Ezen a történelmi helyen, ahol munkássága 65 évvel
korábban elkezdődött újra bizonyságot tett. Ez volt utolsó útja a nyugati
államokba, ahol élénk benyomást tett arra a számos hetednapi adventistára,
akik hallották beszélni vagy találkoztak vele a Generál Konferencia ülésén.
Felismerve, hogy kevés ideje van hátra, amikor Ellen
G. White visszatért Elmshavenbe megsokszorozta erőfeszítéseit, hogy megírjon
számos olyan könyvet, melyek nélkülözhetetlen tanítást adnak az egyház
számára. Bizonyságtételek a gyülekezeteknek kilencedik része 1909-ben
került kiadásra. 1911-ben megjelent az Apostolok cselekedetei. 1913-ban
megjelent a Tanácsok szülőknek és tanároknak, 1914-ben befejezte az Evangélium
szolgái-t, és a kéziratot elküldte a nyomdába. Ellen Gould White életének
aktív, végső hónapjait a Próféták és királyok című könyv írásának szentelte.
Egy reggelen 1915. február 13-án Elmshavenben,
ahogy Ellen Gould White belépett kényelmes dolgozószobájába, megbotlott,
elesett és nem tudott felállni. Segítség érkezett és hamarosan kiderült,
hogy a baleset súlyosnak bizonyult. Egy röntgenvizsgálat megmutatta, hogy
bal csípőjében törés történt, és öt hónapig White asszony ágyhoz, illetve
tolószékhez volt kötve.
Életének utolsó heteiben szavai barátaihoz
és rokonaihoz vidám érzésekről tettek bizonyságot, arról a tudatról, hogy
hűségesen elvégezte a munkát, amit Isten rábízott és biztos volt abban,
hogy az igazság ügye végül győzni fog.
Ellen Gould White élete 86 éves korában
1915. július 16-án lezárult. Férje mellé helyezték nyugalomra Michigan
államban, a Battle Creek-i Oak Hill temetőben.
Ellen Gould White életében látta, ahogy
az adventmozgalom egy maroknyi hívőből világszéles 136 879 tagságúra növekedett,
mely 2000-ben meghaladta a 11 milliót.
TARTALOM
Ellen G. White Hagyaték
Silver Spring, Maryland
Módosítva: 2000. augusztus
FŐOLDAL
|