A hármas angyali üzenet

 

Jel 14:6-12

A Jelenések könyve 14. fejezetében található hármas angyali üzenet hitünk egyik pillére, egyházunk egyedülálló tanítása.

E.G. White azt írja: “A vég közel van... egy téma iránt az érdeklôdés növekszik és magába von minden egyebet.” Melyik téma lehet ez? Nem más, mint “Krisztus a mi igazságunk”. (Sons and Doughters of God 259. o.) Sokan azt gondolják, hogy a hármas angyali üzenet lényege a következô: (1) elérkezett az ítélet órája; (2) figyelj Babilonra; (3) óvakodj a fenevadtól. Hogyan kapcsolódnak ezek a gondolatok a hit általi megigazulás témájához?

Amikor azt tanulmányozzuk, hogy miként fogadták el és tanították úttörôink a hármas angyali üzenetet, néhány nagyon kihívó kijelentésre bukkanunk. Ezt olvassuk: “Nagyon kevesen értik a hármas angyali üzenetet még azok közül is, akik állítják, hogy hisznek benne, pedig ez a mának szóló üzenet.” (15. Kézirat, 1888.) “A harmadik angyal üzenetét hirdetô lelkészek egy része nem érti, mibôl is áll az üzenet.” (5T 715. o.) Talán még éjjel is ébren tarthatja a prédikátorokat ez a gondolat, hogy bár prédikálják, mégsem értik, mit foglal magában ez az üzenet.

“Beszélünk az elsô és a második angyal üzenetérôl és úgy gondoljuk, hogy értjük a harmadik angyal üzenetét. De mindaddig, amíg megelégszünk egy korlátozott ismerettel, nem kapunk világosabb látást az igazságról.” (GW 251. o.) “A harmadik angyal üzenetét az elveszendô világ egyetlen üdvreménységeként kell bemutatnunk.” (Ev 196. o.)

Hosszú idô óta egyházunk körültekintôen, versrôl versre tanulmányozza a hármas angyali üzenetet, összevetve a történelemmel és a próféciákkal. Fontos eredményekre jutottunk e fejezet történelmi és próféciai üzenetének megértésében. Számtalan mély, lelki igazságot is tartalmaz, melyeken talán néhányan átsiklunk. De a lelki értelmezés hozhat olyan nagyobb világosságot, hogy a hit általi megigazulás üzenete magába vonhassa ezt a témát.

Jelenések 14:6-7

Tekintsük át e verseket röviden, kifejezésrôl kifejezésre, hogy megismerjük azt a gondolatmenetet, ami végigfut ezeken az üzeneteken; a figyelmeztetést az önimádat ellen, és a meghívást egy mélyebb hitéletre.

“Féljétek az Istent.” Nem nehéz megérteni ezt a felszólítást. Tudjuk, hogy Isten nem azt akarja, hogy féljünk Tôle. Ô a Teremtô, mi pedig a teremtmények. Tisztelnünk, félnünk kell Ôt, kifejezve hódolatunkat. Jézus azért jött a földre, hogy elvegye Istentôl való félelmünket, aki szerintünk csak pusztítani akar. Jézus pontosan olyan volt, mint Isten. Azt mondja Jn 14:9-ben: “Aki látott engem, látta az atyát.” A gyermekek szerettek Jézussal lenni. A bûnösök, paráznák és tolvajok nem féltek Hozzá menni. Jézus ilyen volt, és ilyen most is, de ilyen Isten is.

“Néki adjatok dicsôséget.” A hit általi megigazulás munkája, amellyel az ember dicsôségét a porba dönti, és megteszi érte azt, amit saját ereje által képtelen lenne megtenni. (TM 456. o.) Jézus napjaiban nagy hangsúly került az ember dicsôségére. Egyesek kürtöltettek maguk elôtt, hirdetve, hogy imádkozni fognak. De Jézus emlékeztette ôket, hogy a dicsôség elszállt. Mivel amikor az ember dicsôsége emelkedik, Isten dicsôsége alászáll.

Az elsô angyali üzenet harmadik szakasza így hangzik: “Imádjátok azt, aki teremtette a mennyet és a földet, és a tengert és a vizek forrásait.” Ez a negyedik parancsolat nyelvezete. Összeköti a szombat parancsát a hármas angyali üzenettel az idôk végén. Ha megemlékezünk a szombatról, és arról, hogy minek a jele, megtanulhatjuk Istent imádni önmagunk helyett. Ez felhívás Isten imádatára, mivel Ô a teremtôje mindeneknek, benne nekünk is.

Ha nem fogadjuk el az Ô imádatát, akkor csak egy lehetôségünk van. Valamilyen formában önmagunkat fogjuk imádni. Egy olyan világban élünk, ahol az emberiség önmagát imádja. Énközpontúnak születtünk. Ez a mi problémánk a bûnnel folytatott harcban.

Csak ha Jézushoz megyünk - feladva az önimádatot, a dicsôségkeresést, megtanulva egyedül ôt dicsôíteni, félni és imádni, akkor állunk majd ott ama napon az üvegtengernél énekelve: “Nagyok és csodálatosak a te dolgaid, mindenható Úr Isten; igazságosak és igazak a te útaid, óh szentek Királya!” Jel 15:3

Jelenések 14:8

Tekintsük át a második angyali üzenetet is egy néhány gondolatban.

Honnan ered a Babilon kifejezés? Bábel tornyától, amirôl Mózes elsô könyvében olvasunk. Egy olyan tornyot próbáltak építeni, amely a földtôl az égig ér. Így próbálták megmenteni magukat, mert nem voltak biztosak abban, hogy Isten megtartja ígéretét, miszerint nem bocsát újabb özönvizet a földre. Bábelt követte Babilon, az önimádat és az önmegváltás kifejlett rendszerével. Ez Babilon lényege.

Babilon jelképezi a hamis vallásosságot. Minden hamis vallásban az a hit a közös nevezô, hogy az ember képes valamilyen módon megmenteni magát. Egyedül a kereszténység tanítja, hogy az embernek Megváltóra van szüksége. Sajnos a kereszténységen belül is az az alapelv lett bemutatva - számtalan szövevényes úton -, hogy megmentheted magad cselekedeteid által. A Krisztus igazságosságáról szóló üzenet pedig azt hirdeti, hogy már most megmentettek vagyunk mind a menny számára, mind pedig a bûn hatalmától Krisztus érdemei által.

A harmadik angyal üzenetét így olvassuk: Jel 14:9-12

Miért kap a fenevad ilyen rossz osztályzatot a Szentírásban? Miért mennydörgött Luther Márton ellene annak idején? Azért, mert ha van valami ami rosszabb annál, hogy egy ember imádja önmagát az az, ha két ember imádja önmagát. S ha van rosszabb annál, minthogy két ember imádja önmagát az az, hogy kétmillió ember imádja önmagát. És ha van ennél még rosszabb dolog: ha ez a kétmillió ember az önimádat rendszerét szervezi meg.

A fenevad hatalma a legnagyobb szervezett önimádó rendszer, ami valaha is létezett. Ez a rendszer azt tanítja, hogy az emberek beküzdhetik magukat a mennybe formaságok, rítusok és vezeklés által. Ez istenkáromlás, hiszen Isten helyére teszi az embert Ez a fenevad.

Mi a fenevad képe? Figyeljük a következô magyarázatot a Nagy Küzdelem címû könyvbôl: “Amikor az Egyesült Államok legjelentôsebb egyházai a közösen vallott tantételekben egységre jutva arra befolyásolják az államot, hogy tegye kötelezôvé rendelkezéseiket, és tartsa fenn létesítményeiket, akkor már a protestáns Amerika megformálta a római hierarchia hasonmását, aminek elkerülhetetlen következménye, hogy a polgári hatóság büntetést ró azokra, akik eltérô véleményt vallanak.” “De maguk az egyházak formálják meg a fenevad képét azzal, hogy világi hatalom által kényszerítenek ki egy vallási kötelességet.” NK 396-397, 400.

A fenevad képe tehát világi hatalom által próbál vallási kötelességet kikényszeríteni. Mi a világi hatalom? Emberi hatalom. Így tehát a fenevad képe emberi hatalom által próbál vallási kötelességet kikényszeríteni. Alkalmazzuk ezt most saját életünkre! Próbáltál már valaha vallási kötelességet kényszeríteni magadra emberi erôvel? Mi a helyzet a december 31-i elhatározásokkal? Megtörténhet az, hogy valaki, mint a maradék egyház tagja vallási kötelességet kényszerít magára emberi erôvel? És az, hogy így maga is formálja a fenevad képét? Mérlegeljük ezt.

Figyeljük meg, az ige azt mondja, hogy azok akik imádják a fenevadat és annak képét, nincs nyugalmuk éjjel és nappal (figyeld a jelen idôt az új prot. fordításban). De Jézus azt mondja: “Jöjjetek énhozzám mindnyájan, ... és én megnyugosztlak titeket.” Mt 11:28 Ha próbáltál már vallásos kötelességet kényszeríteni magadra emberi erôvel, akkor fáradt lehetsz. Nincs nyugalmad éjjel és nappal. De ennek nem kell így lennie. Jézus hív és nyugalmat ad, nyugalmat saját cselekedeteinktôl és a bûn feletti gyôzelemért folytatott emberi munkától. Mindkettôt felajánlja, ha Hozzá megyünk, és személyes kapcsolatra lépünk Vele napról napra.

A fenevad bélyege az önimádat. A fenevad bélyege, üdvösség cselekedetek által. A fenevad bélyege az, ha próbálod megmenteni magadat - akár múltbeli bûneidtôl, akár a mostaniaktól vagy a világ bûnétôl - azáltal, amit magadban tehetsz. Isten pecsétje a fenevad bélyegének ellenkezôje: Isten imádata, a teljes átadás és a bizalom iskolája. A fenevad bélyege, üdvösség cselekedetek által; Isten pecsétje, üdvösség hit által. A szimbólumok sokkal mélyebbek, mint amit az ünnepnapok mutatnak.

Láthatjuk tehát, hogy a hármas angyali üzenet egyrészt figyelmeztetés az önimádat ellen, másrészt meghívás a Teremtô imádatára.

“Egyesek azt gondolják, hogy odaszánták magukat Istennek, miközben nagy önbizalom van bennük. Vannak lelkiismeretes hívôk, akik részben Istenben, részben önmagukban bíznak. Nem Istenre figyelnek, hogy megtartsa ôket ereje által, hanem a kísértésekkel szembeni vigyázásban bíznak és bizonyos kötelességek teljesítésétôl várják, hogy Isten elfogadja ôket. Egy ilyen fajta hit sohasem arat gyôzelmet. Ezek az emberek eredmény nélkül fáradnak, lelkük állandó fogságban van, és nem találnak nyugalmat mindaddig, amíg terheikkel Jézus lábához nem borulnak.” 1SM 353. o.

Végül az üzenet utolsó verse: Jel 14:12

Mit jelent az a kifejezés, hogy szent? A szent az, aki szent célra lett elkülönítve. Ugyanez a megszentelés meghatározása is. Ismét emlékezzünk arra, hogy Isten bennünk is akar tenni valamit, mint ahogy már tett is értünk. 1Kor 1:2-ben Pál apostol a következôképpen beszél azokról, akik Krisztusban vannak: “Az Isten gyülekezetének, amely Korinthus-ban van. A Krisztus Jézusban megszentelteknek, elhívott szenteknek, mindazokkal egybe, akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magukén és a miénken:” Mit jelent “Krisztusban” lenni? Azt jelenti, hogy személyes kapcsolatban, barátságban, közösségben vagyunk Vele. Ha azok közé tartozunk, akik közösségben vannak Vele, ha naponta fordítunk idôt a barátságra és a személyes kapcsolatra, akkor a szentek közé tartozunk, és megtapasztaljuk a megigazulás mellett a megszentelôdést is.

Az örökkévaló evangélium mindhárom angyal üzenetén végigvonul. Amikor az emberek hallják a hármas angyali üzenetet, és megszûnnek imádni önmagukat, megszûnnek üdvözíteni magukat, dicsôséget adni önmaguk számára Jézus lábához borulva, aki egyedül méltó az imádatra, meg fogják tapasztalni mindazt, amit felkínál az üdvösségben. Csak az értheti meg Isten erejét, aki képes önmagát feladni. Sokan azért nem értjük ezt, mert még nem borultunk a kereszt lábához, hogy megkapjuk ezt az erôt.

Hallgassuk, hogyan hív erre Isten Ézsaiás prófétán keresztül: Ésa 48:17-22

Fel kell ismernünk, hogy egyedül Jézusban találunk nyugalmat. Hozzá menni napról napra és kitartani ebben a döntésünkben, ez a legtöbb, amit ma tehetünk mindaddig, amíg szemtôl szemben meglátjuk ôt. Akkor fogjuk igazán megtapasztalni, milyen is az a nyugalom és szabadítás, amit Ô megígért nekünk.

Bár tapasztalnánk meg ezt az örökkévaló evangélium megértése és hirdetése által.

Á m e n