A gyülekezeti jegyző

Fontos tisztség – A gyülekezet jegyzője az egyik fontos gyülekezeti tisztséget viseli. A jegyző jó munkája nagyban befolyásolja a gyülekezet eredményességét. Mint minden más tisztségviselőt, a gyülekezeti jegyzőt is egy vagy két évre választják meg aszerint, ahogy ezt a helyi gyülekezet elhatározta (lásd 49. oldal); de a tisztség fontossága és szakosodott funkciója miatt bölcs dolog olyan embert megbízni, akit ismételten újra tudunk majd választani, hogy a nyilvántartások és jelentések számára folyamatosságot biztosítsunk. Nagy gyülekezetekben – ha szükséges – helyettes jegyzőt is lehet választani. A jegyző a gyülekezet minden bizottsági ülésén titkárként szolgál, és az ülésekről pontos feljegyzést vezet. Ha valami ok miatt nem tud jelen lenni egy bizottsági ülésen, gondoskodnia kell arról, hogy a helyettese ott legyen és vezesse a jegyzőkönyvet (lásd 72. oldal 7. megjegyzés).

A gyülekezet szavazata nélkül senkit sem lehet a névsorba beírni, sem onnan kitörölni – A gyülekezetnek mindig szavaznia kell, hogy valakit beírjanak vagy töröljenek a gyülekezeti névsorból, a halálesetet kivéve. Csupán a gyülekezeti bizottság határozata alapján nem lehet beírni vagy törölni egy nevet sem. A jegyzőnek sincs joga a gyülekezet szavazata nélkül bárkit is beírni vagy törölni a gyülekezeti névsorból. Ha meghal valaki, a jegyző rövid időn belül tüntesse fel a névsorban a név mellett a halál időpontját (lásd 42. oldal).

Gyülekezeti tagság áthelyezése – A gyülekezeti jegyző bonyolítja le az egyes tagok és a gyülekezetek között a levelezést a gyülekezeti tagság áthelyezésére vonatkozóan (lásd 36–39. oldal).

Levelezés a tagokkal – A jegyző próbáljon meg – levelezéssel – kapcsolatot tartani a hiányzó tagokkal (lásd 72. oldal 8. megjegyzés).

Küldöttek megbízólevele az egyházterületi (misszióterület) konferencia ülésszakára – A gyülekezeti bizottság felhatalmazásával a jegyző megbízólevelet állít ki mindazoknak, akiket az egyházterületi (miszszióterület) konferencia ülésszakára a gyülekezet képviselőivé választottak, és a megbízóleveleket azonnal elküldi az egyházterület (miszszióterület) titkárának. A feljegyzésekhez, jelentésekhez, megbízólevelekhez, gyülekezeti levelekhez stb. szükséges nyomtatványokról és űrlapokról az egyházterület gondoskodik (lásd 158–159. oldal).

A jelentéseket azonnal el kell küldeni – A gyülekezeti jegyző feladata a jelentések haladéktalan beküldése. Ezek között vannak évi és negyedévi jelentések. Lényeges, hogy ezeket az egyházterületi titkárnak elküldje az előírt időn belül, mivel ezek a jelentések fontosak a világegyház más szervezetei számára, hogy az általuk készített kimutatások pontosak legyenek. A szükséges adatokat a pénztárostól, a miszsziójegyzőtől, a diakónusvezetőtől, szombatiskola jegyzőjétől, az ifjúsági jegyzőtől, a gyülekezeti iskola tanítójától és a saját feljegyzéseiből szerezheti be (lásd 72. oldal 9. megjegyzés).

Gyülekezeti feljegyzések – A gyülekezeti jegyző a gyülekezeti feljegyzések őrzője. Ezeket gondosan meg kell őrizni. A különböző szolgálati osztályok jegyzőkönyvei és pénztárkönyvei a gyülekezet tulajdonát képezik. Ezeket a szolgálati idő lejártakor át kell adni az újonnan megválasztott jegyzőnek, vagy a szolgálati idő folyamán – a gyülekezet lelkésze vagy a felszentelt presbiter kérésére – a gyülekezetnek.