A szombatiskolai osztály

A szombatiskola a Hetednapi Adventista Egyház elsődleges hittani tanítási rendszere, amelynek négy célja van: a Szentírás tanulmányozása, közösség, helyi misszió és világmisszió.

A világ divízióival való együttműködésben a Generál Konferencia szombatiskolai osztályának egyik legfontosabb feladata, hogy szombatiskolai bibliatanulmányokat biztosítson minden korosztály számára, hogy a világ különböző divízióiban élő kultúráknak megfelelő szombatiskolai modellekről/formákról gondoskodjon, segédanyagokat és képzésrendszert biztosítson a szombatiskolai tanítók számára, és hogy a világmissziót szolgáló szombatiskolai adományok gyűjtését szorgalmazza.

„A szombatiskola a missziómunka egyik fontos ága, nemcsak azért, mert fiatallal és időssel megismerteti Isten szavát, hanem mert felébreszti bennük a Biblia szent igazságai iránti szeretetet és a vágyat, hogy ezeket az igazságokat maguknak tanulmányozzák; ráádásul megtanítja őket, hogy életüket a Biblia szent tanításaihoz szabják" (Counsels on Sabbath School Work, pp. 10–11.).

„A jól vezetett szombatiskola Isten egyik nagyszerű eszköze, amely az embereket az igazság megismerésére vezeti" (Counsels on Sabbath School Work, p. 115.).

A szombatiskolai tisztségviselők, tanítók és minden tag működjön együtt a gyülekezet más osztályaival a missziómunkában és egyéb lélekmentő tevékenységben, a lelkek megmentésének helyévé téve a bibliatanulmányozó csoportokat, segítve az egyéb tevékenységeket, mint a döntési napok, a lelkész bibliaosztálya, a vendégnapok, szünidei bibliai tanfolyamok, az otthoni osztályok, beleértve a házi bibliaköröket és a tapasztalati órákat is. Az olyan gyülekezetek, amelyek rendelkeznek gyermekszolgálati osztállyal, a szünidei bibliaiskolák, a gyermek-szombatiskolai osztályok, a házi bibliakörök és a gyermektörténetek ennek az osztálynak az irányítása alá kerüljenek (lásd 129. oldal). Hasonlóképpen a gyülekezet minden osztályának együtt kell dolgoznia a szombatiskolával, annak fejlesztéséért és azért, hogy az egész gyülekezet a lehető legeredményesebben dolgozhasson.

A szombatiskola tisztviselői a helyi gyülekezet tagjai közül kerülnek ki. Egy vagy két évre a gyülekezet választja őket – az elfogadott választási rend szerint (lásd 49. oldal). A szombatiskola-bizottság tisztviselőit a gyülekezet más tisztviselőivel azonos módon és egyidejűleg választják a következő tisztségek szerint: vezető egy vagy több helyettessel; a jegyző egy vagy több helyettessel, egy vezető minden egyes ágazatnak, beleértve a felnőtt- és a levelező ágazatét; a gyermekszolgálat koordinátora és/vagy a szünidei bibliaiskola vezetője; valamint a beruházási titkár.

A szombatiskola-bizottság – A szombatiskola adminisztratív testülete. A következő tagokból áll: a vezető (mint elnök), helyettes vezető(k), jegyző (mint a bizottság titkára), helyettes jegyzők, ágazati vezetők, beruházási titkár, misszióvezető, a gyermekszolgálat koordinátora és/vagy a szünidei bibliaiskola vezetője, egy vén (akit a gyülekezeti bizottság vagy a vének bizottsága jelöl ki) és a lelkész. A tisztviselők megválasztása után, amilyen hamar csak lehet, a szombatiskola-vezető hívja össze a szombatiskola-bizottságot, hogy kinevezzék az ágazati osztályok vezetőit és más tisztviselőket, akik nem tagjai a szombatiskola-bizottságnak. Ezek a helyettes ágazati vezetők és jegyzők, a zenefelelősek, a zongoristák és/vagy az orgonisták és a köszöntők.

A fenti bekezdésben megjelölt tisztviselők mellett a szombatiskola-bizottság jelöli ki a tanítókat is minden ágazat számára, akiket a gyülekezeti bizottság jóváhagy. Gondosan kell tanulmányozni minden csoport igényét. Tanácsos az ágazatok vezetőivel tanácskozni, különösképpen akkor, amikor a gyermekek tanítóit választják meg.

Mivel fontos a tanított igazságok egységét megőrizni és magas színvonalú tanítást biztosítani, a szombatiskolai tanítók megválasztása gondosan történjen. A tanításra szánt idő legalább harminc perc legyen. Azokat lehet tanítónak megválasztani, akik rendes gyülekezeti tagsággal rendelkeznek.

A szombatiskola-bizottság elnökének – aki nem más, mint a szombatiskola-vezető – vezetése alatt álló szombatiskola-bizottság felelős azért, hogy az egész rendszer sikeresen működjön. A bizottság tanácskozzon rendszeresen, ahogy ezt a különböző ágazatok programjainak megfelelő koordinálása szükségessé teszi. A szombatiskola-bizottságnak biztosítani kell a programokhoz a segítséget és a segédanyagokat, beleértve a bibliatanulmányokat is, amelyeket a Generál Konferencia állít elő (az eredeti anyagokat – a szerk.), hogy megfelelő módon és időben rendelkezésre álljanak.

A szombatiskola-vezető – A szombatiskola-vezető a szombatiskola fő tisztviselője. Amint megválasztották, azonnal készítsen terveket a szombatiskola zökkenőmentes és hatékony munkájára. A szombatiskola-vezetőnek támogatnia kell az egyházterület szombatiskolai osztályának terveit. Természetesen neki is tartania kell magát a szombatiskola-bizottság döntéseihez (lásd 135. oldal 6. megjegyzés).

A szombatiskola-vezető helyettes – A vezető segítőjeként – a szükségletnek megfelelően – egy vagy több helyettes vezetőt lehet választani. A helyettes(ek)re meghatározott felelősségeket lehet bízni, mint pl. a szombatiskolai evangelizáció és a világmisszió elősegítése; a heti missziófelhívások koordinálása és az adakozási célok megtervezése és előmozdítása; az evangelizációs tervek és tevékenységek támogatása és koordinálása; a résztvevők számának figyelemmel kísérése, majd tervek lefektetése, hogyan emelhetik a résztvevők számát. Az ilyen tervek támogassák az egyéni és csoportmissziót, felvéve a kapcsolatot a szombatiskolába nem járó és új tagokkal.

A jegyző – A hűség, az alaposság, a keresztény udvariasság kimondottan szükséges a jegyző munkájában (lásd 136. oldal 7. megjegyzés).

Helyettes jegyző – Ha a jegyző hiányzik, egy helyettes veszi át a munkáját. A helyettes jegyző vegyen részt minden szombatiskolai istentiszteleten, és készségesen segítsen, ha a szombatiskola-vezető vagy a jegyző felkéri valamire.

Ha szükséges, a helyettes jegyző a tanítógyűlés jegyzőjeként tevékenykedhet, majd beszámol a jegyzőnek az jegyzőkönyvezett eseményekről.

A beruházási titkár – A beruházási titkár a misszióval kapcsolatos beruházási tervet elősegítő vezető. Támogatja a beruházási tevékenységet a szombatiskola minden ágazatánál, a tagokat pedig értesíti az előmenetelről.

A szünidei bibliaiskola vezetője – A szünidei bibliaiskola vezetője vezeti a szünidei bibliaiskola által végzett évenkénti evangelizáció megtervezését, támogatását és kivitelezését. (Egyes gyülekezetekben ezt a felelősséget átadhatják a gyermekszolgálat koordinátorának.)

A zenefelelős – A szombatiskola bizottsága egy zenefelelőst jelöl ki, aki a szombatiskola zenéjét vezeti, és az ágazat vezetőjével megtervezi a szombatiskolai istentiszteletnek ezt a részét – minden szombatra.

A zene az imádat egyik megnyilvánulása, ezért nagy gondot kell fordítani az olyan zenéről való gondoskodásra, amely Istent megdicsőíti. Az énekeseket ugyanolyan gondosan kell kiválasztani, mint a szombatiskolai szolgálat más területeinek munkásait, és ugyanazon mérce szerint (lásd 78. oldal).

A zongorista és/vagy az orgonista – Az olyan szombatiskolákban, ahol zongorista és/vagy orgonista szolgálatát is igénybe veszik, annak személyét a szombatiskola-bizottság jelöli ki.

A szombatiskola ágazatainak vezetői – A gyülekezet bizottsága vezetőt választ a szombatiskola minden egyes ágazatának élére. Ha szükség van rá, a szombatiskola bizottsága helyetteseket jelölhet ki. Bővebb információt a korcsoportok szerinti ágazatokról a kicsiktől kezdve egészen a felnőttekig a Szombatiskolai kézikönyv ad, amelyet az Adventista Könyvközpontból, illetve az egyházterület szombatiskolai osztályától lehet beszerezni.

A különböző szombatiskolai ágak (korosztályos csoportok, felnőtt stb.) vezetőinek kötelessége magába foglalja a hetenkénti szombatiskolai program előkészítését. Mindegyik ágazatnak követni kell a Szombatiskolai kézikönyvnek az illető ágazatra vonatkozó terveit, és minden alkalommal időt kell szentelni a misszió és a bibliatanulmány megbeszélésére, amely megfelel annak a korosztálynak, amelyik abba az ágazatba tartozik. Az ágazati vezetőknek gondoskodni kell a tárgyi felszerelésekről, a bibliatanulmányokról és egyéb kiadványokról minden tag és vendég számára, a kiegészítőkről, táblázatokról és más tanítási segédeszközökről.

Az otthoni osztály – Az otthoni osztály gondoskodik azokról, akik koruknál vagy betegségüknél fogva nem tudnak részt venni a szombatiskolán. Egyéb információk az otthoni osztály munkájával kapcsolatosan a Szombatiskolai kézikönyvben találhatók.

A szombatiskola-tanítók – Minden tanítót a szombatiskola-bizottság választ, és a gyülekezeti bizottság hagy jóvá, hogy a gyülekezet választási periódusában szolgáljanak. A kiválasztottaknak megfelelő talentumokkal kell rendelkeznie a tanítás területén, hajlandóságot mutatva képességeik továbbfejlesztésére. Szorgalmasan fel kell készülniük, rendes és pontos jelenlétükkel, ill. a tanulmány naponkénti tanulmányozásával példát kell mutatniuk.

Fordítsunk nagy gondot a gyerek- és ifjúsági tanítók kiválasztására, olyan emberek választva, akik egyébként is közel állnak a gyerekekhez, fiatalokhoz, és képesek a szükségleteik kielégítésére.

Minden tanítót bátorítani kell arra, hogy vegyen részt a Generál Konferencia és/vagy a divízió által meghirdetett képzéseken, amelyek az egyházterület szombatiskolai osztályán keresztül érhetők el.

A szombatiskola-tanítók értekezlete – Ajánlott, hogy minden szombatiskola ágazat hetente tartson tanítóértekezletet. A szombatiskola-vezető feladata – jóllehet másvalakit is ki lehet jelölni –, hogy vezesse a következő tanulmány áttekintését. A legjobb eredményeket a szombat előtti összejövetelek biztosítják, mivel lehetőséget adnak a személyes tanulmányozásra az értekezlet előtt és után egyaránt. Valószínűleg sietni sem kell annyira, mint a szombat reggeli találkozó esetén. Elegendő időt kell biztosítani a tanítóértekezletre, és legalább három dolgot kell elérni: a következő szombat bibliatanulmányának hasznos áttanulmányozása, egy vagy több szombatiskolai cél átgondolása, bármely általános probléma megbeszélése, amelyre oda kell figyelni.

A szombatiskolai tanulmányok – Figyelembe véve azt, hogy „csak azok fognak az utolsó nagy küzdelemben végig kitartani, akik felvértezték értelmüket a Biblia igazságaival" (A nagy küzdelem, p. 528.), a szombatiskolai osztály vezetői minden tőlük telhetőt meg kell, hogy tegyenek annak érdekében, hogy az Ige rendszeres és módszeres tanulmányozására bátorítsanak. A szombatiskolai tanulmányt arra tervezték, hogy az Igéből való naponkénti táplálkozás szokására ösztönözzön. Ez a gyakorlat sokat tett a keresztényi egység megőrzéséért szerte a világon.

A Generál Konferencia szombatiskolai tanulmányokat ad ki a szombatiskola minden ágazata számára. Minden tag számára hozzáférhetővé kell tenni ezeket az anyagokat a korosztályának megfelelően. A vezetők és tanítók számára a Generál Konferencia és/vagy a divízió nyújt segítséget. Megfelelő támogatást kell biztosítani a szombatiskola minden ágazata vezetőjének és tanítójának.

Szombatiskolai adományok – A szombatiskola jegyzője pontosan vegyen nyilvántartásba minden szombatiskolai adományt, és a lehető leghamarabb adja át az összegeket a gyülekezeti pénztárosnak. Amikor a külső csoportok (pl. szórvány) adománya megérkezik, hozzá kell adni a többi szombatiskolai adományhoz.

A költségalapot kivéve, minden szombatiskolai adomány a Generál Konferenciához megy, ezért a gyülekezet pénztárosán keresztül a teljes összeget el kell juttatni az egyházterülethez, ahonnan a Generál Konferenciához továbbítják. Ezek az összegek a rendszeres, hetenkénti szombatiskolai adományokból, a tizenharmadik szombati adományokból, a szombatiskolai beruházásokból és a születésnapi hálaadományokból tevődnek össze. Ezek mind missziós pénzalapok, amelyek mindegyikét világosan elkülönített összegként kell kezelni a szabályos jelentőn a helyi gyülekezettől egészen a Generál Konferenciáig. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a Generál Konferencia képes legyen visszajuttatni az újraosztott összegeket a különböző tervek megvalósítására, az egyház munkarendjének megfelelően. Sem a helyi gyülekezet, sem pedig az egyházterület nem tarthat viszsza egyetlen missziós alapot sem.

Pénzkiadások – Sok szombatiskola gyűjt adományokat megadott időpontokban a szombatiskolai kiadásokra (lásd 136. oldal 8. megjegyzés).

A szombatiskola kiadásaira és a misszióra szánt adományokat nem lehet egy összegként kezelni, és korosztályok szerint vagy százalékos besorolás szerint elosztani. A szombatiskola kiadásaira szánt pénzeket teljesen elkülönítve kell kezelni a missziós adományoktól.

A negyedévi jelentés – A negyedév utolsó szombatja után azonnal el kell készíteni a negyedéves jelentést, és a meghatározott időre el kell küldeni az egyházterületi szombatiskolai osztály vezetőjének és a misszióosztály vezetőjének. A jelentést fel kell olvasni a gyülekezet negyedéves testvéróráján. A jegyző megfelelő formanyomtatványon küldje el a jelentést az egyházterületi szombatiskolai osztály vezetőjének és a misszióosztály vezetőjének, egy másolatot helyezzen el a jegyzői irattárban, egy példányt adjon a szombatiskola-vezetőnek, egyet pedig a lelkésznek.